La Paz

6 november 2012 - La Paz, Bolivia

La Paz, de grootste stad van Bolivië, het commerciële, financiële en industriële hart van dit land. De 3660 hoogtemeters deden ons de eerste uren weer regelmatig naar adem happen. De stad is in vergelijking met de andere door ons bezochtte hoofdsteden iets moderner dan Quito, maar zeker niet te vergelijken met Lima.

Wat La Paz speciaal maakt, is zijn ligging in een vallei waarbij de flanken tot op onwaarschijnlijke hoogte volgebouwd  zijn. Bovendien zorgden de omgevende besneeuwde toppen voor een waar skivakantiegevoel (hetzij met enige "grote" verbeelding).

Na een dagje rond te slenteren op de lokale markten, waaronder de heksenmarkt en door de belangrijkste straten met bezienswaardigheden, zoals de kathedraal besloten we om de volgende dag de nabij gelegen belangrijkste site van Bolivië te bezoeken: Tiwanaku.

Deze site bevindt zich op de zuidelijke oever van het Titicacameer. We waren een beetje teleurgesteld door de heel beperkte omvang van de opgravingen en reconstructies, er is heel wat verbeelding nodig om deze ceremoniële site tot leven te laten komen. Wederom blijkt naast plunderingen door de geschiedenis heen en weerfenomenen, vooral een gebrek aan subsidies de belangrijkste hinderpaal om dit project wat meer karakter te geven.

We waren echter wel stevig onder de indruk van de enorme Litico die nu in een museum naast de site te bezichtigen is, maar ooit een tijd lang onbeschermd pronkte voor het nationale voetbalstadium van La Paz, met allerlei vormen van beschadiging tot gevolg.

Gek volkje die Bolivianen...

Hasta luego!